”Min resa mot ett bättre ljud började i en studio i centrala Stockholm där jag hade hyrt ett rum på ca 15 kvm i ett studiokomplex med fem andra studios. Jag installerade mig på det sedvanliga sättet genom att sätta upp ljudabsorbenter i tak och på väggar samt basfångare i skarpa hörn i rummet. Det fanns redan heltäckningsmatta på plats. Resultatet blev ett rum som jag enligt konstens regler tyckte lät OK, men jag fick inte nödvändigtvis den känsla som jag var ute efter. Det är värt att nämna att mitt ljudideal är att spela in i en stor villa, där man gör om t.ex. vardagsrummet till inspelningsplats och ser till att fånga upp just det rummets unika känsla. Jag har haft detta ideal enda sedan jag började banda mig själv med en kassettbandspelare på 90-talet där rummets ljud var en stor del av ljudbilden. Under åren med digital inspelning och special behandlade studios har jag aldrig lyckats återskapa denna känsla, oavsett hur bra mickar jag använt eller hur avancerad utrustningen var. Jag tyckte alltid att det lät platt och tråkigt.

Tillbaka till min studio så hade jag en studiokamrat i studion bredvid som använde Intelligent Sound IS6 högtalare. Jag satt ofta bakom min kollega och lyssnade på mixar och förundrades över hur jag kunde höra skillnad när han ändrade så lite som 1 dB på ett EQ när jag i min egen studio sällan kunde märka skillnad förrän runt minst 10-20 dB, särskilt i de låga registren. Värt att nämna är att jag vid den tiden använde högtalare av märke som anses vara studiostandard idag.

Efter ungefär ett år av lyssnade på min kollegas IS högtalare ville jag stilla min egen nyfikenhet och bad honom att ta med mig ut för att träffa Petter, mannen bakom högtalarna. Vi kom ut till IS lokaler i Kungsängen och fick där en demonstration i hur IS högtalare beter sig annorlunda jämfört med andra högtalare av studiostandard. Detta följdes av en några timmar lång session av lyssnande på olika inspelningar och olika versioner av IS högtalare och efter denna session var mitt liv och mina öron förändrade. Det var första gången som jag kände att ett par högtalare förmedlade bilden av det rum som musikerna spelade i. Jag sålde genast av mina högtalare av studiostandard och införskaffade ett par IS6 högtalare med tillhörande kablage.

Några månader senare blev det dags för mig att lämna min studio i centrala Stockholm. Jag skulle byta boende och det nya boende tillät att jag installerade min studio hemma och således hade närmare till att sitta och jobbar närhelst jag önskade. Några veckor efter min första installation erbjöd sig Petter att titta förbi och lyssna hur det lät på plats, efter att ha hört några inspelningar som jag gjort i hemmastudion. Vi spenderade några timmar i studiorummet och gjorde diverse tweaks genom att flytta runt mikrofoner och ändra lite på de gardiner jag hängt upp för att dämpa reflektioner. Det ska nämnas här att jag i nya studiorummet endast hängt upp tjocka gardiner som absorbenter, dvs. inga basfällor eller någon annat material av studiostandard. Istället jobbade jag med att skapa ett rum som låter bra och till detta gör mina IS6 högtalare hela skillnaden, eftersom jag hör precis vad jag spelat in. Det är med andra ord mycket enklare för mig nu att få en inspelning att låta rätt från början, även med begränsade åtgärder i ett helt vanligt lägenhetsrum. Detta har också lärt mig mycket om hur ljud beter sig i ett rum och att man i princip kan spela in varsomhelst och få det att låta kanon, så länge man har mikrofoner som plockar upp ljudet rätt (riktade sådana) och att man har högtalare som kan berätta för en vad man har spelat in.”

Nicolas Strömbäck
CEO
Speak Your Mind Music AB
m: +46 (0) 739 254 524
a: Follingbogatan 31, 168 63 Stockholm, Sweden
w: www.speakyourmindmusic.com e: nicolas@speakyourmindmusic.com