Ingen tycker som jag är förstås överdrivet. Det bottnade nog mer i min okunskap från början och inte i att alla andra skulle ha fel. Att lära sig lyssna och utifrån detta bestämma vad jag gillar har inte varit lätt. Min ljudresa startade hösten 2012. Innan hade jag knappt rört stereon på en hel massa år som då bestod av JBL LX60 som drevs av en Pioneer A777 och Luxman PD290 med originalpickup.
Ännu tidigare, då pratar vi senare halvan av 80-talet hade jag en JVC-stapel. Jag nämner det främst för att jag verkligen gillade mitt dubbla kassettdäck. Mekaniken när luckan öppnades och innanmätet sköt ut en bit för att ta emot kassetten var riktigt snyggt gjort.
På den blev det många sena timmar med att spela in musik från ett program som hette Eldorado.
Vägskäl
När jag var i tonåren var det min bror som höll på med den här hobbyn. Hitachi och Cervin Vega. Våra föräldrar hade skaffat betonghögtalare. De kan ha hetat Runa om jag kommer ihåg rätt. Jag hade ett par stativare från Infinity med plastkoner. Minns inte modellen, ganska stora.
För mig tog idrotten över helt. Min bror gick vidare till Technics och Rotel bland annat.
Nåväl. Jag började med att släpa runt min förstärkare till bland annat Lefflers som då fanns i
Linköping. Det blev mycket lyssnande på Audiovektor, Meridian, Elac, Monitor Audio och Dynoudio som blev en favorit, särskilt deras stativhögtalare.
Jag var en hårsmån från att köpa Fokus 160 vintern 2012. Tyvärr hängde inte min förstärkare med men där kunde min ljudresa ha tagit en helt annan väg. Istället blev det Dalis minsta golvhögtalare Zensor 5 som fick inleda jakten på välljud. Dessa inköptes hos Hifi-klubben i Linköping. Ett alldeles förträffligt ställe för övrigt. Dit åker jag på diverse demokvällar än idag. Högtalarna ägde jag i precis fyra veckor
sedan sålde jag dem till ett ungt par från Linköping. Sent kvällen innan hände något som blev en riktig vitamininjektion för min ljudresa. Plötsligt infann sig ett sorts skimmer i musiken som inte funnits där förut. Det där med att saker måste spelas in var alltså sant.
Om jag inte sålt dem kunde resan blivit en annan här också.
Intelligentsound
Men så hade jag hört talas om Intelligentsound och Petter Hölaas i Kungsängen.
Jag vill minnas att det var ren slump. Jag ringde Petter. – Ta med det du har och din förstärkare är det inget fel på, sa han. Jag trängde in mina högtalare och min förstärkare i bilen och så bar det iväg. Väl på plats ställdes mina JBL ihop med stativarna IS6 och IS8 samt golvaren IS88 och min förstärkare kopplades in.
– Nu lyssnar vi, sa Petter. Jag fick en lång lektion i att lyssna, den exceptionella kvalitén hördes direkt. Petter växlade med en knappvridning mellan olika stativ- och golvhögtalare. En del var fyrkantiga och stod på högkant med
hörnen i varje väderstreck varav mellanregister och diskant stod överst och baslådan underst. Det hade jag aldrig sett förut.
Petter beskrev vad som hände med ljudet mellan de olika högtalarna. Ett instrument kunde plötsligt ligga längre fram i ljudbilden. Att känna avståndet mellan strängarna och halsen på en elgitarr var magiskt. Jag som precis hade upptäckt att det kunde bli bättre när elektroniken och högtalarna blivit inspelade.
Timtal senare visade sig dubbelåttorna vara precis vad jag ville ha. Ljudet var fantastiskt bra i jämförelse neutralt och detaljrikt med pondus. Inget hårt men ändå klart. För mig blev besöket hos Petter som att öppna en dörr. Musiken välde in i mina öron på ett sätt som jag inte upplevt förut. Ja, då förstår ni att det inte gick att stänga den dörren igen. Högtalare blev IS88 från Intelligentsound.
Streaming
2013 var det dags för ett nytt besök som blev mitt första medvetna steg mot bättre ljudkvalité. Nu stod datorspelad musik på dagordningen. Det blev att testa ett USB-matat interface från M2Tech som omvandlade signalen ur min bärbara jobbdator till en högupplöst (192 kHz) S/PDIF-signal till min externa G-Dis DAC. M2Tech:en uppgraderades med en flätad signalkabel monterad direkt på kortet. Spelade gjorde jag från min stationära jobbdator. Datorns egna ljudkort stängdes av om jag inte minns fel och lät signalen hanteras av ASIO4ALL. Microsoft hade en motsvarighet som hette Wasapi men ASIO4ALL tycker jag lät bättre. Nätbaserade spelare hade jag provat en del tex VCL och Foobar2000 men nu blev det jRiver Media Center istället och det lät förträffligt!
Vinyl
Andra steget blev när jag kort därefter bytte originalpickupen på min Luxmanspelare till en Goldring 2300 hos Lasses HiFi i Falun ”Bomber och granater!” som Kapten Haddock i Tintins äventyr sa, vad bättre allt blev.
Ja just det. Skivspelaren var kopplad till en bioförstärkare en Yamaha RX-V1400RDS med ett i mitt tycke bra Riiasteg. Tyvärr gick förstärkaren sönder och då tyckte jag att det blev för dyrt att hålla på med Vinyl.
2022
Sedan mitt första besök hos Petter och Intelligentsound har det blivit många fler. Ett antal DACar, streamers, slutsteg, kablar och kontakter har passerat revy.
Det har inte bara handlat om nya prylar så klart utan ett besök hos Petter är som jag tidigare antytt ett rent kunskapslyft. För mig går ljudresan hand i hand med allt som jag lär mig.
I slutet av 2022 fick jag möjlighet att lyssna på IS8-88 en golvhögtalare med dubbla 8-tumsbasar i massiv ek.
Jag jämförde med en mindre modell och IS6-12 med den stora baslådan stående på högkant. Men det var ingen diskussion. Jag är svag för stora golvhögtalare så dom fick helt enkelt följa med hem. Det krävdes bärhjälp för att få in dom i lägenheten så tungt var det. Men tyvärr fungerade inte dessa som önskat.
Det blev för mycket bas för mitt vardagsrum att hantera och när tillfället kom något år senare då tog jag chansen. Det blev att återgå till stativare, ett par Monitor 8 med första filterversionen. Samtidigt gick det inte att gå förbi ett nytt G-Disslutsteg på modiga 30 kg byggt helt från grunden av Svalander samt G-Dis största streamer/ DAC.
Ni vet säkert själva hur svårt det är att höra något riktigt bra och sedan säga; “nej jag nöjer mig med något som bara är hälften så bra”.
2023
Under 2023 fick jag också möjlighet att lyssna på en anläggning som en kund just hade köpt. Den bestod av fyra delar med bland annat två 18-tummare per sida!
De hade mycket hög känslighet och det lät så bra att jag nästan ramlade av stolen vid ett tillfälle av den makalösa närvaron.
Akustik
Nu till avdelningen ”doom and gloom”. Att jag skulle vara pesimistisk är kanske att ta i men jag har, nej mitt vardagsrum har ett svårlöst problem i lågbasen. Runt 45 Hz blir det påtagligt otydligt och boomigt.
Vardagsrumet är lite långsmalt, 4 x 5,5 meter och i början spelade jag från ena kortväggen med element och fönster. Golvet är av vanlig parkett och väggarna är av putsat tegel. Den andra kortväggen har ett stort öppet valv ut mot en tvärgående lång hall.
Jag och Petter har haft många och långa samtal om hur basproblemet ska lösas.
Visst hade det varit möjligt med Helmholtzresonatorer men är inte helt säker på om andra frekvenser påverkas samtidigt. Övriga register är lite hårda men det är också svårt att fästa akustikpaneler i tegelväggarna. Men det lilla vi gjort har varit till det bättre.
Petter föreslog först att flytta hela anläggningen bort från den öppna kortväggen. Det blev 40 cm till höger om mitten. Tillsammans med bättre högtalarkablar resulterade det i något mindre hörbara basproblem.
Systemen ser i skrivande stund ut som följer:
Högtalare – DAC/streamer med volymkontroll – slutsteg. Ström- och signalkablar från Intelligent. Spelare är MConnect och denna styrs via en Samsung surfplatta.
CD-spelare och högtlarplacering
Just nu har jag ägnat mig åt två saker. Jag har en kinesisk CD-spelare som jag vet fungerar men inte hos mig. Det är en Jungson Moon Harbur S1 som just föredömligt renoverats och justerats till perfektion. Vad som är orsaken blir ett litet detektivarbete att lösa då det inte finns någon dokumentation att tillgå. Då jag saknar försteg även om dacen har volumkontroll och massor av kopplingsmöjligheter blir det svårt att få till det. Så av Petter skall jag få låna en passiv volymkontroll som via XLR kopplas mellan spelaren och slutsteget.
Hoppas det fungerar. Det är säkert inte optimalt man vad ska man göra? Här kan utläsas en viss frustration. I övrigt har jag därför också en Marantz 6007 samt en Philips DVD/SACD 963SA.
Det andra jag sysselsatt mig med är att flytta runt på högtalarna främst ut från bakväggen. Petters högtalare är optimerade vid 10 cm från bakväggen vilket är avståndet som används när filtren konstrueras och jag mår inte dåligt av att ha dom där heller.
Men avstånden jag flyttat emellan är 10, 20, 40 och 60 cm. Basstödet minskade förstås när avståndet ökade.
Ljudbilden upplever jag blir annorlunda när avståndet ökar. Inte alls otrevligt tvärtom!
Avslutningsvis tycker jag inte att jag är särskilt komplicerad när det gäller ljudkvalité. Jag vill att det svänger, att det berör, att det är mjukt, följsamt, högupplöst, trovärdigt, massor av detaljer och så lite perspektiv i ljudbilden så var det klart. Men vänta nu… det ska vara en bred ljudbild också så där som när man sugs in och omfamnas av välljud och bra med dynamik. Ja, ungefär så. Hur svårt kan det vara?
Inget av det där har så här 12 år in på resan varit särskilt lätt att få till. Men jag kämpar på, en bit i taget.
När detta skrivs har jag haft uppgraderingsdjävulen inlåst i garderoben i ungefär två veckor, nyckeln har jag noga gömt.
Mikael Svahn, Motala