Vi har sedan flera år ett nära samarbete med G-Dis som utvecklar exceptionellt bra audio-elektronik produkter.

Här presenterar konstruktören själv några av de tankar som finns bakom produkterna.

G-Dis om Dator som källa

När det gäller minidatorer typ Rasperry orangepi och andra.Första gången jag tog en sådan I min hand var samma dag som den släptes genom RS components för flera år sedan.

Nu har den sålts I miljoner exemplar och har bade beundrare och hatare som allt annat. Men det finns INGET värde I själva ninidatorn när det gäller audio reproduction. Det är bara ett verktyg.

Det är som att försöka dra ner värdet på en fantastisk målning för att målaren har använt en pensel som finns att köpa överalt. Det är inte där värdet ligger.

Samma exempel går att använda gällande slutresultatet. Många gillar det andra inte. Så är det.

Jag kan bara saga vad jag har erfarit under alla år av GRUNDLIG forskning kring digital audio teknik.

Den I särklass viktigaste parameter är timing. Man stirrar sig ofta blint på bitar och samplingsfrekvenser istället för att fokusera på relationen I tid mellan de beståndsdelarna I en digital audio ström.

Där kommer mitt lilla bidrag in I bilden.

Just detta faktum gör det omöjligt för mig att pyssla med D/A omvandlingschip som ALLTID översamplar för att möjliggöra användning av digitala filter tidsfelen man introducerar I en sån process är oreparerbara. Dessutom är jag av den uppfatningen att fasgång I audio är den viktikaste faktorn för att musiken skall upplevas någorlunda naturligt och de fasfelen sådana digitala filter för med sig går inte heller att rätta till. Jag tar hellre nackdelarna med att helt skrota ovannämda som I så fall skulle vara sämre bendbred.

Summan av kardemumman.

Det absolut bästa avspelnings enhet skall I min värld följa dessa grungregler.

1 Så lite nätverk som möjligt.
2. kortaste möjliga väg mellan filen och dacen
3. en digital audio signal (I2S,RJ,LJ) som dess beståndsdelar är syncrona ner till 2psec.
4. En diskret uppbyggd DA där man har fulständig kontroll över den seriell till parallel dataströmsomvandlingen.

Uppfyller man allt detta så låter det hyfsat.

G-Dis svar till en kund om informationsmängd i filer

 

Hej,

Måste fråga för nu blev jag nyfiken också. Hur kan originalfilens informationsmängd låta sämre än allt med mindre informationsmängd? Eller är det bara så med just den här dacen? Varför vill man tillverka en sådan dac? Jag kan inget om det här men alla pratar om högupplösta filer. Dock har jag har testat enklaste usb-dacen med fullt MQA-stöd från Meridian utan att bli särskilt imponerad. Ändå låter första ”utvikningen” jag får med Tidal master utan en dac med MQA-stöd till 24bit/48khz klarare med det jag nu köpt. Eller hör jag fel?

Man kan köpa fantastiskt högupplöst musik som nedskalad till lägre kvalitéer knappt går att höra skillnad på. Det är kanske annorlunda med musik. Men hade det varit en bild hade den inte varit tryckbar.

Hej

Jag skall inte gå in på själva filen annat än att påpeka att högre frekvens ger inte högre upplösning utan det är bitarna som gör det.
Om materialet är inspelat på högre frekvens då låter det oftast bättre än samma material inspelat på lägre frekvens.
Men tyvärr allt som oftast är materialet inspelat på lägre frekvens och uppsamplat till högre vilket låter inte alls bra.

MEN

Om man nu går över till mitt påstående tidigare. Digital audio signal består av två klockor och en dataström corelationen I tid mellan dessa signaler måste vara helt exakt tidsmässigt för att det inte skall uppstå jitter I överföringen som I sin tur inte ger någon möjlighet till dacen att omvandla korrekt. När det gäller streamrar så genereras audio signalen I en CPU I nån form av dator.

När nu streamern skall klara av att återge alla möjliga frekvenser så måste den generera olika klockor beroende på materialet den tar emot.

Dessa klockbyten sker I CPUn genom mjukvaran. Jag har hittils INTE funnit en dator som klarar att göra detta helt utan tidsfel oftast är dessa fel väldigt grova och rejält degraderar det ljudmässiga resultatet.

I den DACen du har köpt har jag inte låtit CPUn att generera audio klockorna utan jag har externa kretsar som skapar perfekt I tid corelaterade bitclock och LRclock signaller optimerade för 44.1 KHz och matat in de I CPUn som I det läget agerar slav och har som enda uppgift att synca dataflödet med de externa klockorna.

Det är ändå ett faktum att 95% av allt material på nätet är ursrungligen på 44.1 K rippat från CD.

Summering på det hela. En traditionelt konstruerad streamer som skall klara av att återge ALLA format låter sämre på ALLA filtyper än en optimerad för en typ av fil.

Jag har valt att satsa alla mina pengar på det mest vanliga filformatet.

Mvh Georgios

Senaste mjukvarorna hittar du här:

G-Dis Blue

Windows:
G-Dis Blue behöver en drivrutin för att fungera med Windows. Laddas ner här:
Singxer-USB-Audio-Class2-Driver_v3.20.0.zip

macOS:
G-Dis Blue behöver ingen separat drivrutin i Mac eftersom macOS redan har inbyggt stöd.

G-Dis DAC 7 USB

Windows:
G-Dis DAC 7 USB behöver en drivrutin för att fungera med Windows. Laddas hem här:
Schiit_USB_Gen2_W10_1_01.zip

macOS:
G-Dis DAC 7 USB behöver ingen separat drivrutin i Mac eftersom macOS redan har inbyggt stöd.