Så här, efter nära 55 år, började jag tänka tillbaka på min ”HiFi resa”, som troligen började i 10 års åldern. Detta började med att jag en helt ok vinyl spelare (Cetrum?) i födelsedags present. Året efter så fick jag som födelsedagspresent, en Sony TC-630 rullbandare, som även innehöll både förstärkare och högtalare. Byggde, efter en tid, bättre högtalare. 2-vägare i en 35 liters låda.

Innan jag fortsätter så är det bra att förstå min filosofi, vad det gäller ljudåtergivning. Detta måste alltid uppfylla mina två viktigaste kriterier.

Det första som gäller är nog för de flesta tämligen uppenbart.

Alla uppdateringar måste utan undantag leda till en tydligt bättre ljudåtergivning.

Nästa krav, från min sida, har alltid varit att ljudanläggningen ska kunna återge musiken på en typ 95% nivå jämfört med att höra respektive musiker live. Alltså ljudnivåer på minst 110 dB med bibehållen ljudkvalitet.

Nästa steg dröjde ett par år men när det var dags så byttes allt ut mot en Sentec ”stack” (SE77+ PA77+TU77), som fanns som ett slags självbygge, där typ kretskorten var färdigmonterade. Det som återstod var att montera komponenterna + en del lödningsarbete. I samma veva så blev det en Thorens TD 125 med SME arm + en Sony TC-77.

Ett halvår senare byggde jag ett par 3-vägs högtalare med separata lådor för varje enskilt element. Totalvolymen ca 60 L.

Eftersom jag kom att tycka att det, i hög grad, var roligt att bygga något som bara jag valde att göra, så blev nästa steg ett par hembyggda 95 liters lådor med en 12:a + 3” mid + 1” diskant. Alla element var JBL.

Nästa steg började med att jag, ett par år senare skaffade ett Xelex slutsteg + typ ett kvartal senare byggde 15” Tannoy horn med koaxial diskant. Allstå en 15” via horn + diskanten. Denna kombo överträffade det mesta jag tidigare hört.

1974 kom jag i kontakt med Ljudet AB (Stockholm) och efter ca 1 år så fick jag chansen att köpa ett par Infinity Monitor 2A, som hade importerats som ”varuprov” av en av de som jobbade på Ljudet AB på Pontonjärgatan i Stockholm.

Detta krävde ytterligare uppdateringar.

I denna veva knallade även en Nakamichi 600 in i systemet + några månader senare en Pioneer SX 1250 reciever in i mitt liv.

Denna kombo hade sina fördelar men dessvärre så var inte 1250:an inte tillräckligt stabil för att kunna köras på nästan max volym någon längre tid. På en ”ff” fest så resulterade detta i att 1250:an började skicka ut likström till Monitor 2:orna.

Resultat: Det enda som överlevde var basarna + delningsfiltrerna. 3 element/ kanal + panelerna med kabelanslutningar + säkring blev så pass varma att de deformerades. Lyckades dock via Ljudet AB, få fram de 6 högtalarelement som krävdes för att återställa ”Monitor 2:orna till fullt spelbart skick.

Under mellanperioden så blev CD aktuellt. Detta resulterade i en Mission DD 7000.

1986 så uppdaterades systemet med, GAS Son of Ampzilla (poweramp) + Thalia (preamp).

En tid senare så investerades det i separat CD transport (TEAC P700) + Sentec DiAna omvandlare.

Efter detta så blev det Adiomeca Mephisto transport + en DA från en välrenomerad amerikansk tillverkare, som jag dessvärre inte kommer ihåg namnet på.

I samma veva tågade, efter en tid både ett bra Alpine kasettdäck + en DAT bandare (EAD DSP 7000 mk3).

Bara så att det inte ”glöms bort” så uppdaterades TD 125:an med flera olika pickuper, som till sist resulterade i en, på den tiden unik ”moving coil” som inte krävde ett separat MC-försteg.

Sålde Monitor 2:orna som byttes ut mot Martin Logan Sequel 2, där även ett Dynamic Precision DP-600 slutsteg införlivades i systemet. En tid senare så byttes detta slutsteg ut mot en Bi-Amp lösning där 2 st Sentec PA-9:or som fick driva respektive kanal med ett Sentec SCA 1 som försteg.

Troligen så var det t.ex. de extremt korta högtalarkablarna (typ 60 cm) som bidrog till denna tämligen stora förbättring. Här någonstans så investeras det även i en av REL Stentor 2 sub.

I denna veva lyckades jag med att övertyga Hifi & Musiks Mats Meyer Lie, att de borde börja göra ”hemma hos reportage”. Detta resulterade i att jag och systemet fick vara med i Nr 2, februari 1997.

Ok, livet ser ibland till så att man inte alltid har möjlighet att fortsätta som tidigare.

OK, sen så blev det ett Krell KSA 200 slutsteg + passivt försteg (NLE) drivet av en 4 batteristack där +-24 volt hämtades. Laddades (före eller efter spelning med en av mina egna 24V lösningar). Efter Sequel 2, så blev det ”Quest Z”, Velodyne 18 Servo sub, Kimper 8TC kablar d:o gafflar….

Nästa steg kostade inte så mycket men krävde desto mer jobb. Nu var det dags att se till att inget fick störa högtalarelementens återgivning. Började med Questraras ”baslådor” där i steg ett demonterades elementen för att kunna komma åt ”lådans” insida. Först stagades lådan upp med ett rimligt antal 3-kant stavar och sedan ”coatades” 100% av insidan med ett material som bl.a. används av eliten inom billjud , typ vinnare av EM i denna disciplin.

Resultatet peppade mig att göra samma operation med Velodyne subben. X antal timmar senare så resulterade i en närmast ”jordbävnings liknande” förändring. Alltså något som borde ha gjorts redan på fabriken.

2003 så blir det aktuellt att flytta från en villa i Bromma till något mindre. Valet faller på en nybyggd 4:a (typ 100 m²) ännu närmare innerstaden.

Inför denna flytt så insåg jag att systemet behövde downsizeas.

Valet föll på produkter från tyska Lindemann. Integrerad förstärkare + en Cd spelare med extern ström försörjning. Valet av högtalare blev en lösning via en kompetent kamrats konstruktion = ett par 3-vägs ”golvare” (Havamal fr.o.m. lanserien) konstruerad av PM-Shopens grundare Mikael Jervemyr (Finns en hel del att ta del av hans stora erfarenhet i detta ämne. Bl.a ett flertal vinnarplaceringar i bilstereo EM. Basen i Havamalarna var aktiva 10” element, drivna av ett mono-slutsteg, som fälldes in på baksidan av dessa högtalare.

Något år senare (2004) så flyttar vi från denna villa i Bromma till en 4:a på ca 100 m², i det som, i dagsläget, ligger innanför STHLMS trängselskattsområde.

Straxt efter detta så landar jag jobbet som IT ansvarig på KOMVUX i Järfälla. Usel upphandling från huvudaktören, Liber Hermods, som ledde till, att som den jag är, kom att försöka få ”skiten” att funka, så ledde detta till ett personligt sammanbrott.

Under den 3-månaders sjukskrivning som följde så ersattes jag av en, då för mig 100% okänd kvinna, som vi tillsammans med hennes man, kom att fira både midsommar och nyårsafton med.

Ok, nu börjar vi närma oss hur allt angående Intelligent Sound började.

Om jag inte minns helt fel så var det 2005, som det, via det jag redan berättat, skulle visa sig bli början mot ”Välljudets Nirvana”!

Det tog dock fram till ca 2007 innan jag fick chansen att (via denna bekantskap), utan utomståendes inblandning, få möjligheten att ”på riktigt” provlyssna IS 8 Pro hemma i deras sommarhus i Årsta Havsbad.

Klargörande innan jag fortsätter, ”påriktigt” har, i min värld, alltid inneburit att systemet ska kunna producera realistiska live-nivåer. Detta krav ställer självklart extremt höga krav på ”hela kedjan”.

Lyssningsupplevelsen via dessa IS 8 Pro ledde fram till det 1:a besöket på IS i Kungsängen.

Efter besöket så fanns ingen annan högtalare som jag då, högst osannolikt aldrig skulle kunna ha råd med = IS 815 Pro.

Detta första besök var både, en fullständigt fantastisk upplevelse, men ledden för min del, även till en stor frustration. Hur ska jag nu förklara detta första möte med Petter Hölaas, som var både fantastiskt men samtidigt oerhört frustrerande.

Vet nu, många år senare, att Petter aldrig skulle glömma denna presumtiva kund.

Ok, det fanns fler anledningar än den lyssningsvolym som jag kräver att få min önskad tillgodoställd. Bl.a. så lämnade Petter omedelbart lyssningsrummet när jag började öka volymen.

Redan här så blev jag 100% övertygad om att IS tillverkade något unikt.

Antalet konserter som jag varit på under åren innefattar allt från Led Zeppelin (Kungliga Tennishallen, AC/DC på Göta Lejon, Eagles på Grönan, Thin Lizzy & Ramones på Jarlateatern, Eagles på Grönan osv…….. Denna typ av konserter ledde alltid till x antal timmar av att det pep i öronen. Kan för den som inte haft samma tur som jag = ännu ingen tinnitus trots typ 1,5 dygn av pipande innan det försvann.

Ännu en bakgrundshistoria:

Ett par år efter att vi flyttat till en BRF (2004) så vek jag ner mig p.g.a. min frus önskan om att, typ ta bort allt som hon inte ville ha i vårt ”allrum”.

Detta resulterade i första han i att hitta ”vettiga” platta vita högtalare.

I.o.m. detta så slutade jag att att lyssna på musik annat än i hörlurar.

Ok, innan jag fortsätter, så ser min värld ut, inom detta område, som följer:

Målet har alltid varit att inte bara prioritera volymnivåer i samma härad som live konserter, utan prio 1 har alltid varit att återgivningen av originalmaterialet ska återges utan allt för många fel.

När vi flyttar till från villa till BRF 2004 ökar pressen på att ljudsystemet helst inte ska synas.

Resultatet blev en lösning med ”platta” högtalare från DLS inkl en 10” sub och en DSP för att kontrollera subbens återgivning.

Åren gick och typ 2018 så tillät min ekonomi ett ytterligare besök hos Petter. 

Vad detta besök som, i förlängningen resulterade i, är som det i min värld inget mindre är fantastisk:

Under en typ halvårs lång successiv process, där jag tillsammans med Petter, inte bara realiserade min dröm om att, inte bara, kunna komma tillbaka till att ha en vettig möjlighet att kunna njuta av den musik jag gillar, utan även fixa till ett vettigt hemmabio system. Petters kunskap och erfarenhet i kombination med mina, ofta unika idéer, på lösningar ledde successivt fram till målet.

Målet var alltså:

Inte bara en två kanals ljudanläggning utan även skapa ett hemmabiosystem som, utan minsta tvekan, aldrig någonsin skulle kunna göra mig besviken. Till detta kan jag utan tvekan nämna att även Petter, redan tidigt 2019, insåg att jag, med mina många gånger unika idéer och lösningar kom att ha en betydande inverkan på resultatet.

Resultat: 

Ett 5.1 kanals system där båda mina preferenser kunde bli verklighet tillsammans med Petters starkt påverkande kompetens. 

Den bifogade bilden visar ”front delen” av systemet (inkl en DA Gdis DAC8), som normalkonsumenten knappast skulle kunna tänka sig, man måste s.a.s. vara redo för att offra lite för att nå sitt mål. 

H+V front = Monitor 15 hängande från taket i ”nylonband + krokar från en segelbåtsfirma.

Centern är en, 100% unik, av Intelligent Sounds egna delningsfilterlösningar.

200 liters subben (2 x 15”) är, till 100%, min egen idè, från ax till limpa.

Bakhögtalarna är IS 6 Anywhere. Ok, varför denna lösning?

Det jag var ute efter, förutom det uppenbara, var att det totala resultatet även, inte skulle resultera i ett (vilket som helst 5-kanalssystem, utan tvekan något som ja, oavsett vad,

Systemet drivs förutom av ett antal Marantz komponenter, men framförallt av 3 monoblock som drivs 100% av fronthögtalarna av ett 3-kanals system där IS byggt en chassi som innehåller 3 av IS egna monoblock konstruktioner.

Slutsummering;

Om man gillar, som i mitt fall, den kombination, som jag aldrig har kunnat acceptera är att: 

1. Ljudanläggningen måste, utan några som helst undantag, kunna återge originalets inspelning, på mer än ett enda ”område”. 

2. Om ljudanläggningen inte går att spela, på den nivå som punkt 1 (ang kvalitet) beskriver, kommer jag aldrig att kunna acceptera, att systemet måste kunna spela på (ang ljudtryck) på annat än realistiska ”live nivåer”.

Intelligent Sound har på alla punkter uppfyllt alla mina, ovan beskrivna, preferenser. 

Icke att förglömma är att, från att man väljer att, på ett eller annat sätt ta sig till Kungsängen, så kommer allt man, sedan många år trodde att man redan hade 100% koll på, att typ vändas upp och ner. Alltså inget mindre än en, vad det gäller ljudåtergivning, en rejält revolusionerande förändring som, för den som är ”öppen nog” för att kunna acceptera att IS,inte bara är världsunikt. 

Det är inte IS’s fel om man inte fattar hur bra Petter Hölaas är på att, långt över kundens förväntan, realisera något som man inte ens trodde var möjligt. Denna text är skriven av Per Wellton