IS Monitor 15

Enastående upplösning, uppfattbarhet och precision – ytterst realistisk återgivning för studio och hem.

Ta nästa steg, prova något nytt! – Vi bjuder dig att följa med i en ny era högtalare från Intelligent Sound.

Arbetet med att utveckla IS Monitor 15 har tagit oss mer än 6 års intensivt arbete. Vi har behövt och lyckats förfina vårt egenutvecklade mätsystem för att ta hänsyn till ännu fler parametrar vid filterkonstruktionen. Till exempel kan vi nu mäta hur reflekterat ljud från tak, väggar och golv påverkar hur ljudet från högtalarna uppträder i rummet. Dessa och en mängd övriga parametrar tar vi hänsyn till vid utvecklingen av vår unika filterkonstruktion

IS Monitor 15 är en 3-vägs sluten låda i kubform. Vi tillverkar den som standard i 19 mm Valchromat med noga utprovad stagning och fyllning. Valchromat kan fås i ett flertal olika färger. Föredrar du trämaterial som ek, bok, valnöt eller annat så ordnar vi det också i vårt snickeri.

Diskant:  Banddiskant
Mellanregister: Intelligent Sound 5 ¼ tum
Bas Monachor: dubbelcoil 15 tum
Terminaler: Furutech FP 805b Rhodium
Internkablage: Silk 100
Känslighet 91dB
Effekttålighet: 500W
Rak frekvensgång 36 – 20 khz

Mått: H-53, B-53 och D-53 cm.
Vikt: ca 35 kg.

Att beskriva ljudet är lika utmanande som att konstruera högtalare. Inom ljudbranschen finns en rad uttryck som vägs, tolkas och upplevs olika hos tillverkaren och lyssnaren. Vad vi upplever med IS Monitor 15 är:

– Ännu högre upplösning
– Ännu bättre ljudbild.
– Ännu mer dynamik
– Ännu mer öppenhet
– Ännu fler detaljer.
– Ännu mer realism

Vår egen beskrivning är möjligen inte helt objektiv och vi skall ärligt säga att vi är bättre på att konstruera högtalare än att författa texter för marknadsföring.

Vi bad några av våra kunder berätta för oss hur de upplever ljudet ur IS Monitor 15. Vi bad dem att lyssna sina på sina favoritinspelningar som de är väl bekanta med och försöka beskriva ljudet från IS Monitor 15

Robert Westlund , Pianotekniker och altviolinist i Kungliga Hovkapellet

Fanfar of the common man” av Arnold Copland

Den stora bastrumman får ett nytt liv, fantastisk inspelning som jag aldrig hört bättre. Rummet är så tydligt, jag kan lokalisera instrumenten, var de står placerade. Enorm dynamik. Pukorna låter gudomligt. Den stora gongongen man hör i början klingar ut mycket tydligare än vad jag hört tidigare. Otrolig upplösning utan att bli vasst eller påträngande. Man hör exakt var i rummet de olika instrumenten står. Det blir nästan chockartat att höra denna realism, hjärnan måste vänja sig att ta emot detta.

Isa Rydberg och Jon Fält, musiker

Vi upplever att Monitor 15 lyckas förmedla en än mer fördjupad kontakt med musiken. Alla detaljer finns med, i den lägsta bas till den högsta diskant. Rummet och den mänskliga närvaron reproduceras på ett sätt vi aldrig hört förut.
Med sin tydlighet och ärlighet är de ett ypperligt verktyg för oss vid mixning och mastering. De återger inspelningstekniska detaljer på ett synnerligen avslöjande vis, något som dock aldrig står i vägen för lyssningen, när du bara vill njuta av musiken.

Raymond Strid – musiker

Mahler 4 symfonin första satsen: Inspelning från 1958 med Fritz Reiner, Chicago symfonikerna (RCA “Living Stereo”)

Jag har lyssnat på denna inspelning i många år. Detta var över förväntan i basen. Kontrabasen som är riktigt låg låter helt rätt. Detta är den bästa återgivning jag hört av denna inspelning. Rumsakustiken är väl definierad, balansen mellan instrumenten, man hör stråkdragen tydligt, bättre separation mellan instrumenten. Mellanregistret bättre. Bjällrorna blir inte lika dominerande. Vacker klang, ingen vasshet, högre upplösning. Lätt att orientera sig i instrumentgrupperna. Fantastiskt!

Pontus. Medlem i bandet GAMMAL

Weeping Williams: They call me weeping Willie

Här hör jag saker jag inte hört tidigare. I trummorna hör jag mycket mer dynamik och attack, mycket mer klang i cymbalen. Den 5 strängade elbasen är inget problem att plocka de djupa bastonerna. Gitarr och orgel är rikare ljudmässigt, tydligt bättre klang och mer färgrikt från orgeln. Inspelningen av rösten är tyvärr lite överstyrd men det är tyvärr ganska vanligt i inspelningar.

Mattias Windemo, musiker, inspelningstekniker

När jag för första gången hörde IS Monitor 15 trodde jag inte mina öron! Så nära en liveupplevelse hade jag aldrig varit när jag lyssnat på en högtalare!
Problem med tidsförskjutningar, fasproblematik var som bortblåsta, allt satt som en smäck!!!
Vilken lyssnarupplevelse, tack Intelligent Sound!

Läs gärna Vår syn på ljud för ytterligare information.